Na podnet mestskej časti Rača, ktorej obyvatelia sa sťažujú na neprimeraný hluk zo Zriaďovacej stanice Bratislava – Východné, musia Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vykonať opatrenia na zníženie hluku. Rozhodol o tom útvar hlavného hygienika Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Nesmú sa pritom prekročiť prípustné hodnoty určujúcich veličín hluku pre deň, večer a noc vo vonkajšom prostredí chráneného územia v lokalitách Východné, Dopravná a Na pasekách,” informovala o rozhodnutí ministerstva dopravy hovorkyňa račianskeho starostu Eva Miklánková.

Podnety od občanov

Na neprimeraný hluk v lokalitách Východné, Dopravná a Na pasekách upozornila mestská časť Rača kompetentný úrad vlani na jeseň. K podaniu podnetu viedli samosprávu sťažnosti ľudí na neprimeraný hluk v týchto lokalitách. “Po rokoch sa táto záležitosť, ktorá znepríjemňovala život ľuďom na Východnom, konečne pohla vpred. Veľmi tomu pomohla aj masívna podpora našich miestnych obyvateľov,“ uviedol starosta Rače Peter Pilinský.

Mestská časť si dala dokonca vlani v auguste vypracovať k tejto problematike aj štúdiu, z ktorej vyplynulo, že v dotknutých lokalitách sú vysoko prekročené limity hluku, informovala Miklánková. Na neprimeraný hluk sa podľa samosprávy ľudia z týchto oblastí sťažujú už od roku 2008.

Tomáš Šereda: Vlaky na Rendezi

Tomáš Šereda: Vlaky na Rendezi

Čo na to železnice?

Železnice SR sa podľa stanoviska spoločnosti zaoberajú riešením problému nadmerného hluku z prevádzky zriaďovacej stanice Bratislava – Východ už niekoľko rokov. “V minulosti bol prijatý rad technických a organizačných opatrení, ktoré znížili úroveň emitovaného hluku a orgán verejného zdravotníctva zhodnotil postup ŽSR ako vyčerpanie organizačno-technických možností ďalšieho znižovania hlučnosti železničnej prevádzky,” opakujú železnice svoje stanovisko z novembra minulého roku, ktoré agentúre SITA poslal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

Železnice SR všetku komunikáciu už roky zabezpečujú cez rádiostanice a hlasité rozkazy využívajú minimálne. Okrem toho tu v minulosti jazdilo veľa rušňov dieselovej trakcie, ktoré boli oproti dnešným elektrickým omnoho hlučnejšie, vysvetľuje Mitas.

Menej vozňov a pilotný projekt

Tomáš Šereda: Nákladná železničná stanica Východné

Tomáš Šereda: Nákladná železničná stanica Východné

Železnice SR znížili aj prevádzkovú dobu zriaďovacej stanice. Kým v minulosti sa tu pracovalo 24 hodín denne počas celého roka, v súčasnosti je prevádzka prerušovaná v nedeľu a v pondelok v denných zmenách. ŽSR skrátili pracovné zmeny z 12- na 10-hodinové a v čase Vianoc, Nového roka či Veľkej noci stanica nepracuje. Postupne znížili aj počty posunujúcich vozňov, z pôvodných siedmich záloh dnes v zmene pracujú len štyri.

“Všetky tieto prijaté opatrenia mali priaznivý vplyv na zníženie hlučnosti,” konštatuje Mitas. ŽSR pripravuje aj ďalšie opatrenia na zníženie hluku, ktorý vzniká pri činnosti koľajových bŕzd na spádovisku.

Spolu s partnerom pripravujú napríklad pilotný projekt, v ktorom chcú s použitím špeciálnej emulzie zmierniť pískanie vozňov v brzdách. Pilotný projekt aj s meraniami hluku by mal trvať približne pol roka.

Zdroj: MČ Bratislava – Rača, foto: Tomáš Šereda