Od nového roka sa má SlovnaftBAjk rozširovať do ďalších lokalít! V rámci súkromných partnerstiev už nové stojany pre zdieľané bicykle pribudli pri nákupnom centre Avion a IKEA. Teraz má byť na rade ďalšie rozširovanie v rámci spolupráce so samosprávami. Okrem Rače, kde majú podľa magistrátu už čoskoro pribudnúť dokovacie stanice (viac tu), sa bude systém bikesharingu rozširovať aj ďalej. V rozhovore pre portál Račaweb to potvrdil hovorca Slovnaft Anton Molnár.

Plánuje SlovnaftBAJK rozšírenie aj smerom do Nového Mesta, Vajnôr prípadne do Rače?

Projekt Slovnaft BAjk začal s prevádzkou v septembri 2018. Máme za sebou pilotnú fázu prevádzky, ktorá trvala do septembra 2019. Po nej sme projekt vyhodnotili a je v našom záujme v nasledujúcom období Slovnaft BAjk rozšíriť aj do ďalších mestských častí. Časový harmonogram rozvoja služby je v štádiu prípravy, ďalšie kroky by sme radi robili v kooperácii s mestom Bratislava a jednotlivými mestskými časťami. V mestskej časti Nové mesto je v našom záujme zahustiť už existujúcu sieť staníc, najmä realizovať dokovaciu stanicu na Železničnej stanici Nové Mesto, a takisto prepojiť Nové Mesto s Vajnormi a Račou. Sieť Slovnaft BAjku by sme radi rozšírili aj v ďalších mestských častiach.

SlovnaftBAjk

Od čoho závisí rozširovanie dokovacích staníc a rozširovanie bikesharingu do ďalších lokalít v rámci Bratislavy?

Rozširovanie služby Slovnaft BAjk závisí od našej dohody s Magistrátom mesta Bratislava, ktorý je náš zmluvný partner pre systém Slovnaft BAjk. V tomto období o rozširovaní systému rokujeme. Je to takisto i otázkou financií. Každá nová stanica so sebou prináša navýšenie počtu bicyklov, vyššie náklady na prevádzku, údržbu a opravy. Systém je v začiatkoch a nie je schopný príjmami pokrývať náklady. Tento rozdiel sa vykrýva z prvotnej investície spoločnosti SLOVNAFT, a. s.

Komunikujete s vedením mesta o rozširovaní SlovnaftBAJKu?

O rozširovaní siete diskutujeme a veríme, že mesto sa bude na rozvoji siete takisto podieľať. Aktuálne našu sieť však rozširujeme v spolupráci so súkromnými investormi. Spoločnosti AVION, IKEA Bratislava a Kron Real sú prvé, ktoré s nami spolupracujú a vo forme prenájmu dokovacích staníc. Takto sa podieľajú na rozširovaní služby a udržateľnosti projektu. Tieto spoločnosti prejavili záujem podporiť Slovnaft BAjk ako alternatívnu a zdravú formu dopravy a zároveň sprístupniť službu svojim zákazníkom. Systém prenájmu dokovacích staníc súkromným investorom je unikátnym modelom, ktorý sme doposiaľ neregistrovali nikde vo svete.

Systém zdieľaných bicyklov je možné využiť vďaka partnerstvu so súkromným sektorom už aj pri obchodnom dome IKEA

Koľko vám platí mesto Bratislava za prevádzku SlovnaftBAJKu?

Na prevádzke bikesharingu Slovnaft BAjk sa mesto a ani mestské časti finančne nepodieľajú. Mesto sa podieľa na systéme zdieľaných bicyklov poskytnutím pozemkov na montáž dokovacích staníc. Finančné zapojenie sa mesta do prevádzky mestského bikesharingu je kľúčové z hľadiska rýchlejšieho rozvoja, tak ako to vidíme aj v iných krajinách západnej Európy.

Viac o téme aj tu: SlovnaftBAjk už čoskoro aj v Rači!

Ako vnímate informácie o príchode ďalších záujemcov o prevádzkovanie bikesharingu na území Bratislavy?

Zatiaľ o prevádzke nového bikesharingu nemáme relevantné informácie – nepoznáme počet bicyklov, formu zabezpečenia prevádzky, poriadku, stratégiu boja s vandalizmom a najmä, či je projekt udržateľný.

SlovnaftBAjk: Aktuálne rozmiestnenie dokovacích staníc v rámci Bratislavy.

Koľko vás vyjde prevádzka systému? Je systém udržateľný po ekonomickej stránke?

Náklady na prevádzku služby zdieľaných bicyklov v takomto rozsahu sa pohybujú rádovo v stovkách tisícov eur. Do budúcna je v našom záujme dosiahnuť najmä trvalú udržateľnosť, rozšírenie služby a jej univerzálnosť, aby sa užívatelia na našich bicykloch prepravili kamkoľvek v rámci Bratislavy.

Aké sú aktuálne dáta o počte užívateľov, jázd? Aký je počet bicyklov v uliciach?

Od spustenia prevádzky služby Slovnaft BAjk evidujeme viac ako 440 tisíc jázd. Počet bicyklov v uliciach sa pohybuje v rozmedzí 400 až 500 podľa aktuálnej vyťaženosti systému, ktorú na dennej báze monitorujeme. V zime sa ich počet postupne zníži kvôli poveternostným podmienkam. Prioritou je pre nás bezpečnosť užívateľov.

Výroba Slovnaft bicyklov v maďarskom Ostrihome sa vyznačuje preciznosťou a možnosťou servisovať bicykle, ktoré sa často stávajú terčami rôznych živlov.

Račaweb, foto SlovnaftBAjk